Bij vertrek uit Tongeren was de zon, na weken van regen en grijs weer, van de partij. Een veelbelovend teken voor een prachtige dag voor onze meer dan 200 pelgrims. Om ons goed voor te bereiden op een vruchtbare bedevaartsdag in Banneux, baden we tijdens de busrit een aantal mooie gebeden, in het teken van het jaarthema van Banneux, “Leid ons naar Jezus, bron van genade”. En uiteraard kon een verwijzing naar het Kroningsthema #Zoekverbinding en de prachtige Kroningsfeesten van afgelopen maand niet ontbreken.
Door wegenwerken in het Luikse waren de bussen verplicht om een omleiding te volgen. Hierdoor kregen sommige bedevaarders nog een gratis toeristische rondrit door het centrum van Luik. Bij aankomst in Banneux kon iedereen naar eigen goeddunken een groet aan Maria gaan brengen bij de bron, of voor de dorstigen, een lekkere koffie of thee gaan drinken in één van de gelegenheden.
Om 11.00 uur ging onze deken Eric Reynders, geassisteerd door een aantal priesters en diakens uit ons dekenaat, voor in een mooie eucharistieviering in de Sint-Franciscuskapel. Deze mooi verzorgde viering stond helemaal in het thema van Banneux “Leid ons naar Jezus, bron van genade”. In de homilie werd benadrukt hoe Maria voor ons een wegwijzer naar Jezus is.
Ruim 150 deelnemers genoten van een heerlijk middagmaal in de Hospitaliteit van Banneux. Er werd gestart met een lekkere soep, gevolgd door stoofvlees met frietjes en een ratatouille van groentjes, afgesloten door een ijsje en koffie. Een erg lekkere maaltijd met vlotte bediening aan tafel.
Bij het begin van de namiddag ging onze groep, biddend en zingend, in verbondenheid met Maria de bidweg van de Verschijningskapel naar de bron, in de voetsporen van Mariette. In verschillende etappes werd ons in herinnering gebracht hoe Mariette door Maria geroepen werd. Hoe Mariette haar christelijk leven op een laag pitje had gezet en hoe Maria in haar het verlangen om terug te keren naar de parochiale gemeenschap deed ontbranden. Maria heeft zo Mariette willen leiden tot aan de bron die Jezus voorstelt, “bron van genade”. Zo wil Maria ons ook leiden tot een intieme gemeenschap met Jezus, een gemeenschap van leven, een gemeenschap voor het leven, een gemeenschap met Hem en tussen ons.
Na deze mooie bidweg namen we deel aan het lof en de zegening in de Boodschapskapel, een ingetogen en indrukwekkende viering voorgegaan door onze deken Eric Reynders.
Hierna was er nog wat vrije tijd die naar believen ingevuld kon worden. Voor sommigen een gelegenheid om nog even stil te vallen bij Maria aan de bron of op een andere plek in het Heiligdom, voor anderen een mooie gelegenheid om nog wat bij te praten bij een koffie, een pintje, al dan niet vergezeld van een stuk taart of een ijsje.
Omstreeks 17.00 uur stapten we op de bus om huiswaarts te keren na een mooie, deugddoende dag, vol van gebed, geloof, vriendschap en verbinding. Op de bus sloten wij deze prachtige bedevaartsdag af met een mooi dankgebed. Dank aan alle bedevaarders voor hun actieve deelname aan gebed en zang!
Noteer alvast in uw agenda dinsdag 6 augustus 2024, dan gaan we opnieuw op bedevaart naar Banneux. U komt toch ook mee?
Ingezonden door het dekenaal secretariaat


