Christenen op weg naar Kerstmis: Tussen ergernis en ontroering, kwetsbaarheid en schoonheid

Op 3 december 2019 ging de eerste geloofsavond van ons werkjaar in het dekenaat Vlijtingen-Voeren door om 19.30u. door in de parochiezaal van Vroenhoven.

Na de verwelkoming van ongeveer 40 geïnteresseerden, een gebed over kwetsbaarheid en het zingen van enkele liedjes door het zangkoor van Vroenhoven, luisterden we naar het evangelie van Johannes over de verschijning van Jezus aan de apostelen, met de ongelovige Thomas. Daarna werd begeleider Tom Van Wambeke voorgesteld. Hij had het over ergernis en ontroering, kwetsbaarheid en schoonheid en de samenhang daartussen. Dat stelde hij voor in 4 stappen: ergernis – lijden; ontroering – verrijzen, kwetsbaarheid, drie bijbelfiguren (Elia, Maria en Thomas).

De bedoeling van deze avond was dat we ons bewust zouden worden van de kracht van het verrijzenisgeloof en zouden leren zien hoe wij op onze beurt kunnen opstaan tot een nieuw leven.

Het evangelie toont ons echter een weg van hoop. Die weg ligt open, als wij de andere in onze kwetsbaarheid durven ontmoeten, en als wij zo ook God willen ontmoeten. Dan kan het goede, het schone en het ware ontstaan. Dan stroomt er een bron van hoop, medeleven, verantwoordelijkheid en authenticiteit.

Samen luisterden we naar de begeleider, die ons via een studie van allerlei kunstwerken, via verhalen over Bijbelse figuren, bekende personen en onze eigen ervaringen naar de juiste conclusie leidde. Zo leerden we onze ergernis en ontroering, onze kwetsbaarheid en schoonheid zien als een deel van ons leven met God.

Tijdens de pauze, met koffie en gebak, konden we gezellig napraten met onze buren.

Daarna luisterden we naar de voorbede en naar een mooi lied. Het gebedsmoment eindigde met het Onze Vader en het samen bidden van het gebed van onze bisschop rond het jaarthema. Toen volgden nog een slotlied en een dankwoord. Na de zegen en de zending door onze priesters kwam er een einde aan deze fijne ontmoeting in de Advent.

We danken van harte de dekenale werkgroep onder leiding van onze deken, alle medewerkers voor en achter de schermen en het zangkoor van Vroenhoven. We danken zeker alle aanwezigen. Het was een deugddoende avond.

Wij nodigen jullie alvast uit voor onze geloofsavond in de vasten.

De dekenale werkgroep Geloofsavonde