Oktober is in de hele katholieke kerk de actiemaand van Missio. Elk Missio-land kiest dan een thema en een gastland uit. Centraal staat natuurlijk altijd de verkondiging en beleving van het evangelie. Dit mondt uit in een wereldwijd netwerk van solidariteit. Geloof doet delen. De Kerk van India zal daarbij een jaar lang in de schijnwerpers staan.

Tijdens het werkjaar 2021-2022 keren we terug naar de kern van de zaak: onze gemeenschappelijke zending als getuigen van Christus. We zijn er immers van overtuigd dat we als christen een grote geloofsschat hebben. Weten dat God elke mens bemint bijvoorbeeld. Of het geloof en de overtuiging dat liefde en leven altijd overwinnen. Zo’n vreugde kunnen en mogen we niet voor onszelf houden! We moeten er wel over spreken (Handelingen 4,20).

Delen
Gods liefde is zo groot dat ze ons niet enkel vult, wijzelf stromen ervan over. Dat uit zich niet enkel in onze verkondiging in woorden, maar meer nog in onze daden. Kleine gebaren van naastenliefde, steeds weer verwijzend naar een God die ons overstijgt. De blik van andere mensen roept ons daar elke keer opnieuw toe op. Ze vragen om hun geluk of vreugde te delen, om nabij te zijn in moeilijke mensen, om hen de hand te reiken. Daarop ingaan is een levensechte geloofsgetuigenis. Het is zo dat met ons zal herkennen als de leerlingen van Jezus.

India
Ook onze zusters en broeders in India kregen diezelfde roeping. In zeer moeilijke omstandigheden en vanuit een minderheidspositie proberen ze er antwoord op te geven. Dat betekent dat de Kerk in India ook klaarstaat voor de meest kwetsbaren en elke dag weer werkt aan een warme kerkgemeenschap. Daarvoor zet ze allerlei projecten op poten, die steun krijgen van het universele solidariteitsfonds dat Missio voor onze katholieke Kerk beheert.