Ook na Pasen proberen we ruimte te maken om een speciale plek of persoon uit onze kerkgemeenschap te leren kennen. Samen ontdekken we hoe ze deze vreemde tijd ervaren, welke invloed de covid-19-pandemie heeft op het dagelijkse leven.

 

 

Kennismaking met Hilde & Karen en het PIC

Vandaag willen wij u laten kennismaken met het Pastoraal Informatie Centrum, één van onze diensten van het Bisdom Hasselt. Hier werkt een team van 3 personen: Tom, als directeur en Karen en Hilde als bedienden in de verkoopdienst. Deze winkel is veel meer dan een religieuze boekhandel.

We treffen Karen en Hilde voor een babbel over hun werkzaamheden in het PIC.

Karen Geurts stelt zich voor als jongste van het team, in dienst sinds juni 2016. Na haar opleiding als maatschappelijk assistent werkte ze een tijd in de sociale sector, later had ze door haar interesse in o.a. kalligrafie, creativiteit en artisanale producten contacten met leveranciers van de ‘iets andere’, zinvolle wenskaarten en geschenken. Ze staat deeltijds in de winkel en houdt zich ook bezig met de boekhouding en de administratie. De inrichting van de winkel en de mooie themahoekjes zijn het werk van Karen, zij maakt er telkens opnieuw een uitnodigend geheel van.

Hilde Cilissen blikt terug op ruim 36 jaar ervaring en werkplezier. Ze belandde hier doordat het onderwijs destijds weinig werk(zekerheid) kon bieden en als regentes die ook godsdienst mocht geven kon het PIC haar wel boeien. Wat begon als vrijwilligerswerk groeide later uit tot een fulltime job en later opnieuw deeltijds om wat meer tijd met de kleinkinderen te kunnen doorbrengen. Hilde zorgt vooral voor het dagelijks reilen en zeilen van de winkel.

 

Moet het PIC nog voorgesteld worden?

De flyer vermeldt: “bidden, luisteren, lezen, schenken, wensen en vieren krijgen vorm” Het is dé plek waar je binnen ons bisdom terecht kan voor heel veel verschillende items die ergens een raakpunt hebben met het religieuze, het diepere. Dat gaat van mooie wenskaarten, bijzondere geschenken, aparte beeldjes, zinvolle boeken, verschillende uitvoeringen van (kinder)bijbels tot gepersonaliseerde kaarsen, zelfs kelken en kazuifels… Het aanbod is enorm. Iedereen kan er terecht, van scholier tot pastoor, van huisvrouw tot professor, van catechist tot gewone bezoeker … Echt iedereen is er welkom! De winkel is gelegen in de Tulpinstraat nr. 75 in Hasselt (Kiewit), binnen de gebouwen van het Pastoraal Centrum-Seminarie. Heel gemakkelijk te bereiken en met voldoende parking voor de deur, ook met het openbaar vervoer kan je er komen.

Hilde vertelt dat er vroeger veel aanbod was van eigen uitgaven. Bij elke tijd van het kerkelijk jaar hoorde telkens een aantal boekjes rond liturgie en catechese, er waren suggesties voor decoratie in de kerk en er was zelfs een eigen drukkerij. Door de digitalisering en het ruime digitale aanbod zijn deze zaken sterk verminderd, men vindt z’n gading blijkbaar via andere wegen. Maar, zo wordt verteld, de digitale weg is slechts aanvullend, het vervangt de winkelervaring niet die je hier zo sterk aanvoelt. Winkelen in het PIC is een beleving, het schept de mogelijkheid om een babbeltje te slaan en dat wordt erg gewaardeerd. Een ‘uitstap naar het PIC’ is iets om naar uit te kijken, het is dan ook geen gewone winkel.

Om het met de woorden van Karen te zeggen: PIC is intussen uitgegroeid tot POC… van ‘informatie’ naar ‘ontmoeting’!

Tijdens de lockdown was de winkel gedurende korte periodes gesloten en werden bestellingen telefonisch doorgegeven. Ook dan merkte je dat de klant nood had aan een (kort) gesprek, een luisterend oor. De eenzaamheid, die ook buiten corona aanwezig is, zorgt ervoor dat mensen op zoek gaan naar verbinding en contact met anderen. De manier waarop Tom, Hilde en Karen hun klanten bedienen is van die aard dat men zich durft uiten, dat is niet vanzelfsprekend en verdien je vooral door een open, warme en luisterende houding. Gezellig snuisteren tussen de boeken en andere leuke dingen is er aangenaam. Dikwijls zijn klanten op zoek naar een passend geschenkje voor een bepaalde gebeurtenis of zomaar … en indien gewenst wordt er graag advies gegeven.

Tijdens de Kerstperiode vind je er ook nog kerstkaarten met echte kersttaferelen, met een kribbe én met de vermelding ‘Zalig’ Kerstfeest. Dit aanbod overstijgt het commerciële aanbod en hiervoor is er zeker nog een publiek. Voor sommige doelgroepen

worden op aanvraag geschenkjes persoonlijk verpakt, je kan er ook een gelegenheidskaars laten bedrukken met naam en datum (bij huwelijk of doopsel).

Hoe wordt het aanbod samengesteld? Dat gebeurt in overleg, samen met Tom en aan de hand van vele catalogi en via vertegenwoordigers van diverse firma’s. Zelf hebben Hilde en Karen geen tijd om alle boeken te lezen, ze beperken zich meestal tot de recensies en kennen na al die jaren de voorkeuren van het cliënteel wel. Een gevarieerd ruim en kwalitatief aanbod is het resultaat.

 

Hoe wordt de veertigdagentijd beleefd?

Aangezien er door de coronamaatregelen weinig of geen vieringen zijn, is het een vrij kalme periode. De werking van de catechesegroepen is nog niet volledig opgestart, dat wordt pas in het najaar verwacht als de uitgestelde vieringen doorgaan. In sommige kerken is de paaskaars van vorig jaar nauwelijks in gebruik geweest door de lange periode van opgeschorte vieringen.

In deze periode merken we dat boeken, wenskaarten en kleine cadeautjes beter verkopen. Mensen hebben meer tijd om te lezen en besteden extra aandacht aan het versturen van een kaartje bij kleine en grote gebeurtenissen.

 

Hoe treden jullie naar buiten?

Af en toe worden we gecontacteerd door parochies of pastorale eenheden om een beurs of activiteit te voorzien van boeken of andere materialen. We spreken af om een stand te bevoorraden of om zelf een stand te verzorgen, afhankelijk van de behoeften. In Genk is er ‘Zoekpunt’ in Shopping 2 waar we artikelen te koop aanbieden. Het zijn vooral de wenskaarten en kleine geschenken, maar ook de noveenkaarsen, paternosters en paternosterzakjes die goed verkopen; dingen om thuis te bidden. Ook hier is het verkooppunt een ‘plek van ontmoeting’, net zoals het PIC.

 

Wat willen jullie dat mensen over de werking van het PIC weten?

Hier lopen regelmatig mensen binnen, ook anders- en niet-gelovigen, mensen met levensvragen die op zoek zijn naar een luisterend oor. Indien nodig kunnen wij bovendien rekenen op collega’s van de andere diensten bij ons, voor informatie en luisterbereidheid voor de klanten met specifieke vragen. Ook de priesters-in-huis zijn graag bereid om even tijd te maken, om te praten met mensen die zoekende zijn. We vormen, naast de winkel, ook een onthaal voor mensen die nood hebben aan contact. Dat is in deze maatschappij belangrijk. “Wij zijn er voor iedereen!”

Laat je verrassen door het ruime actuele aanbod van het PIC, loop er gerust eens binnen, je wordt er hartelijk ontvangen door Tom, Hilde of Karen!

 

 

Pastoraal Informatie Centrum vzw, Tulpinstraat 75, 3500 Hasselt tel. 011-24 90 10, mail: pic@bisdomhasselt.be website: www.pastoraalinformatiecentrum.be

Open: alle dagen van 10u00 tot 12u30 en van 13u30 tot 17u00 Gesloten op maandagvoormiddag, zaterdagnamiddag, zon- en feestdagen