Meest recente berichten
- Mededeling van de uitgeverij Halewijn
- VASTEN: we delen onze uittocht, inzichten, ommekeer
- Aswoensdag: start van de Veertigdagentijd
- Federatie Vlijtingen – Weekmissen in de veertigdagentijd
- Aswoensdag 17 februari – askruisje
- Broederlijk Delen – Project in Congo
- Ferm Membruggen – Appelbabbelbak
- Ferm Genoelselderen bezorgt leden pakketje appels
- Vormsels 2021 na de zomervakantie
- Opvolging maatregelen ter inperking corona – dd 09.02.2021
Categorieën
- Algemeen (859)
- Federatie Vlijtingen (50)
- Federatie Voeren (48)
- Parochies-Vlijtingen (259)
- Genoelselderen (16)
- Herderen (11)
- Kanne (89)
- Lafelt (27)
- Membruggen (13)
- Millen (4)
- Riemst – Heukelom (56)
- Valmeer (9)
- Vlijtingen (55)
- Vroenhoven (40)
- Zichen-Bolder (13)
- Zussen (15)
- Parochies-Voeren (216)
- 's Gravenvoeren (43)
- Moelingen (63)
- Remersdaal (26)
- Sint-Martens-Voeren (51)
- Sint-Pieters-Voeren (14)
- Teuven (35)
Archief
- februari 2021 (17)
- januari 2021 (12)
- december 2020 (25)
- november 2020 (17)
- oktober 2020 (14)
- september 2020 (13)
- augustus 2020 (8)
- juli 2020 (1)
- juni 2020 (10)
- mei 2020 (16)
- april 2020 (10)
- maart 2020 (20)
- februari 2020 (12)
- januari 2020 (7)
- december 2019 (15)
- november 2019 (9)
- oktober 2019 (16)
- september 2019 (11)
- augustus 2019 (7)
- juli 2019 (3)
- juni 2019 (17)
- mei 2019 (16)
- april 2019 (10)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (14)
- december 2018 (16)
- november 2018 (12)
- oktober 2018 (12)
- september 2018 (14)
- augustus 2018 (10)
- juli 2018 (6)
- juni 2018 (21)
- mei 2018 (25)
- april 2018 (16)
- maart 2018 (19)
- februari 2018 (14)
- januari 2018 (17)
- december 2017 (22)
- november 2017 (22)
- oktober 2017 (19)
- september 2017 (15)
- augustus 2017 (17)
- juli 2017 (5)
- juni 2017 (22)
- mei 2017 (19)
- april 2017 (22)
- maart 2017 (20)
- februari 2017 (14)
- januari 2017 (19)
- december 2016 (16)
- november 2016 (14)
- oktober 2016 (21)
- september 2016 (18)
- augustus 2016 (11)
- juli 2016 (6)
- juni 2016 (22)
- mei 2016 (24)
- april 2016 (34)
- maart 2016 (23)
- februari 2016 (14)
- januari 2016 (22)
- december 2015 (14)
- november 2015 (11)
- oktober 2015 (22)
- september 2015 (14)
- augustus 2015 (7)
- juli 2015 (6)
- juni 2015 (16)
- mei 2015 (17)
- april 2015 (16)
- maart 2015 (20)
- februari 2015 (16)
- januari 2015 (15)
- december 2014 (19)
- november 2014 (9)
- oktober 2014 (16)
- september 2014 (17)
- augustus 2014 (26)
- juli 2014 (9)
- juni 2014 (25)
- mei 2014 (29)
- april 2014 (29)
- maart 2014 (28)
- februari 2014 (12)
- januari 2014 (7)
- december 2013 (9)
- november 2013 (15)
- oktober 2013 (7)
- september 2013 (3)
- augustus 2013 (3)
- juli 2013 (5)
- juni 2013 (11)
- mei 2013 (5)
VASTEN: we delen onze uittocht, inzichten, ommekeer
Klimaatverandering, coronapandemie, toenemende armoede, groeiende ongelijkheid, … Structurele veranderingen zijn broodnodig om deze wereldwijde problemen op te lossen. Hoe pakken we dit aan?
De profeet Joël vraagt in deze veertigdagentijd de weg van ons hart te gaan. In het hart zijn het onderricht, de Thora, de tien woorden die richting geven aan ons leven, neergelegd. Het is geen individueel vroom gebeuren, maar een opdracht voor de hele gemeenschap met het oog op maatschappelijke verandering.
Broederlijk Delen bestaat zestig jaar. Ook zij keren terug naar het hart van hun campagnes: het delen. Wie deelt, krijgt honderdvoudig leven. Honger hoeft niet. Delen geeft overvloedige verzadiging aan allen. Ook economische, politieke, ideologische en religieuze macht kan gedeeld worden. Zo wordt het delen een hefboom voor structurele veranderingen.
Uittocht, een weg van bevrijding
Mozes ontvangt van de Ene die zijn volk uit de benauwenis van Egypte leidde, tien woorden om zijn volk op weg te zetten richting het beloofde land, richting een nieuwe samenleving. De bijbel is een bevrijdingsverhaal, een uittochtverhaal. Opstaan en wegtrekken uit een piramidale samenleving (Egypte) waarin de ene mens boven de andere staat, om een samenleving op te bouwen op basis van gelijkwaardigheid waarin mensen elkaar tot naasten worden, de ene niet hoger dan de andere.
Tijdens hun uittocht maken Noach, Abraham en Jezus belangrijke keuzes. Zo horen wij in de lezingen tot en met Pasen. Telkens opnieuw kiezen zij voor het leven door de vicieuze cirkel van het geweld te breken. Het is een voortschrijdend inzicht, telkens bevestigd door een nieuw verbond waarin de mens beeld van God wordt. De geweldspiraal wordt door Jezus in de kiem gesmoord na het vergeldingsrecht (ius talionis) ‘oog om oog, tand om tand’ (verhaal van Noach) en het verbod op mensenoffers (verhaal van Abraham). Het bloed van een mens mag niet meer vloeien.
Onze uittocht vandaag
Wat betekent vasten, Pasen en uittocht voor ons vandaag? Broederlijk Delen laat zich inspireren door het model van de Britse econome Kate Raworth. Zij vat de relatie mens – aarde – winst in het beeld van een donut met een humane binnencirkel en een ecologische buitencirkel. Een levenswijze in eerbied voor mens en aarde dringt zich op. Ieder mens heeft recht op water, voedsel, gezondheid, inkomen en werk, vrede en gerechtigheid, … Het zijn de basisvoorwaarden om als mens goed te kunnen leven. Anderzijds stoten wij op de grenzen van de aarde. Denken wij maar aan de klimaatverandering, het verdwijnen van veel diersoorten, de vervuiling van water en lucht.
De vasten kan een leerschool zijn in het zoeken naar evenwicht tussen essentiële menselijke behoeften en planetaire grenzen. Dit denken sluit sterk aan bij de visie van Broederlijk Delen: jaren al pleit de organisatie voor een cultuur van het delen en een ethiek van het genoeg – ‘genoeg is goed’. Dit jaar gaat Broederlijk Delen een stapje verder en promoot het delen als hefboom voor structurele veranderingen.
Dit wordt onze uittocht: loskomen van oude gewoontes en rituelen om samen Pasen te vieren. En wij zullen horen, en wij zullen opstaan en lachen en juichen en leven.
Een transparante samenleving
Tien woorden zetten ons op weg richting een nieuwe samenleving. Maar hoe moeten we ons deze voorstellen? Motiveer ons om in beweging te komen. In Jezus’ leefwijze zagen zijn leerlingen een transparante samenleving waarin geen geweld meer is. Niet heersen, maar dienen. De ene mens niet boven de andere, maar elkaar tot naaste. Economie, politiek, ideologie en religie niet langer in dienst van de winst, maar van de aarde en van mensen en hun levensbehoeften. Immers, God woont niet langer in een stenen tempel, maar tussen zijn mensen. De mens is beeld van God, ook in een hedendaags vernieuwd verbond.