Dekenaat Vlijtingen – Voeren op bedevaart naar Lourdes: een pelgrimstocht met een cultureel kantje.

Op maandag 29 augustus vertrokken we al vroeg in de morgen. Een bus vol enthousiaste mensen ging voor een reis van 1200 km naar het zuiden van Frankrijk, naar Lourdes. We reden richting Orleans – Limoges, de duivenroute.

De reis verliep vlot deze eerste dag en onze deken J. Lemmens wist ons in de gepaste pelgrimssfeer te brengen met mooi vertelde bijbelse verhalen aangevuld met gebeden en gekende Marialiederen.

Na de eerste dagtocht gingen we overnachten in St-Julien,een typisch Frans stadje met een mooie romaanse kloosterkerk `Elise Saint Amandìn de buurt van Limoges.

De volgende zonnige ochtend, na het ontbijt, mocht deken Lemmens voorgaan voor een misviering in het heiligdom. Dan reden we naar het dorp Oradour-sur Glane. Ooit een groot actief schilderachtig Frans dorp, maar in de 2e wereldoorlog werd het platgebrand en de inwoners werden op een afschuwelijke manier vermoord door de Duitse bezetters. President De Gaulle stelde voor om de ruïnes in de toestand van toen te bewaren als getuigenis van de wreedheden en gruweldaden door de Duitsers gepleegd tijdens de oorlog.

Langs de wijnvelden van de Bordeauxstreek reden we dan richting Lourdes, waar we tijdig en zonder problemen in het charmante ‘Hotel d’Espagne’ onze intrek konden nemen. Na het avondmaal vonden velen nog de tijd om een eerste keer deel te nemen aan de lichtprocessie.

Met een stralende zon hebben we dan een 4-tal dagen het bedevaart gebeuren in Lourdes , meestal in groep meegemaakt. Het ging afwisselend van ochtendmis over kruisweg, sacramentsverering naar lichtprocessie en tussendoor was er elke dag even tijd voor een terrasje of winkeltjes kijken. Heel bijzonder was de misviering aan de grot samen met de Nederlandse lourdesbedevaarders o.l.v. Mgr De Jonge bisschop van Roermond.Hij kan in een aangename volkse taal de geloofsitems duidelijk maken. Ook onze deken J. Lemmens ging samen met de Nederlandse geestelijken voor in deze viering, hetgeen wij met fierheid beleefden.

Limburg kwam nog eens in de kijker toen men in de internationale mis iemand van onze groep vroeg om een Nederlandse tekst voor te lezen en Jean deed dat voortreffelijk.

Enkele rondleidingen in Lourdes en een bezoek aan een wijndomein vulden het dagprogramma aangenaam aan met een cultureel kantje. Na deze mooie Lourdesbeleving konden we de 2-daagse terugreis aanvatten.

Eerst reden we tot in de buurt van de stad Tours, eertijds hoofdstad van Frankrijk. Na overnachting en uitgebreid ontbijt in een mooi landelijk Campanille-hotel bezochten we in Tours de basiliek Saint-Martin, een neo-Byzantijnse kerk gebouwd boven het graf van Sint Martinus. Hij was de ridder die in een koude winter de helft van zijn mantel weggaf aan een bedelaar.

Dan reden we om Parijs heen richting Charleroi. Het verkeer liep vlot en na nog een tussenstop om de beentjes te strekken kwamen we tijdig weer aan in ‘Limburg me land’.

We beleefden een mooie en goed begeleidde pelgrimstocht o.l.v. onze deken en de reisleiding.