Elk jaar op de laatste zondag van september is het ‘Mediazondag’. Dat wil zeggen dat in het hele land in alle eucharistie- en gebedsvieringen van dat weekend aandacht wordt gevraagd voor de eigen kerkelijke media en dat de collecte bestemd is voor de financiering van mediaprojecten in de katholieke kerkgemeenschap. ‘Mediazondag’ wordt al iets meer dan 60 jaar georganiseerd, onder diverse benamingen. Van bij de start, in 1952, tot halverwege de jaren 1960 was dat ‘Filmzondag’. Daarna eerst nog ‘Dag van de Sociale Communicatiemedia’ en 1971 tot 1989 ‘Dag van de Media’. Sinds 1990 hebben we het over ‘Mediazondag’. En sinds 2001 wordt de dag georganiseerd door het Bisschoppelijke Comité voor de Media (BCM). Maar al die tijd is het uitgangspunt grotendeels hetzelfde gebleven: een bezinning over de rol van de media in het algemeen en een vraag om aandacht en steun voor de eigen kerkelijke media in het bijzonder. De afgelopen decennia zijn die media en hun impact op de samenleving alleen maar belangrijker en ingrijpender geworden. Vooral onder impuls van de razendsnel evoluerende digitale media is ook in kerkmiddens het besef gegroeid dat ‘de media’ veel meer zijn geworden dan een ‘doorgeefluik’ voor een ‘boodschap’, maar dat het gaat om een nieuwe cultuur met een eigen taal en techniek.
Een man die dat als geen ander heeft begrepen, is paus Franciscus. ‘Hoe kan de communicatie beter ten dienste staan van een authentieke ontmoetingscultuur?’, luidt de centrale vraag in zijn boodschap ter gelegenheid van Mediazondag 2014. Goede communicatie brengt ons dichter bij elkaar, laat ons elkaar beter kennen en laat ons groeien in eenheid. De muren die ons verdelen, kunnen alleen maar worden
gesloopt als we bereid zijn om naar elkaar te luisteren en van elkaar te leren. De media kunnen ons hierbij heel goed helpen, vooral nu de menselijke communicatienetwerken ongekende sprongen voorwaarts hebben gemaakt. “Vooral het internet biedt ongekende mogelijkheden voor ontmoeting en solidariteit”, schrijft de paus. “Dit is echt iets goeds, het is een godsgeschenk.”

Maar de aanwezigheid van de Kerk in de media vraagt inzet, kwaliteit en een degelijke uitrusting. De geldelijke steun van de geloofsgemeenschap is hierbij onmisbaar. De collecte tijdens het weekend van 27 en 28 september is voor deze projecten voorzien.