Onze laatste vergadering begon met de heuglijke mededeling dat ons comitélid David pas papa geworden was van een flinke zoon Gabriel. Proficiat! Als die niet voor de kroning bestemd is …

 

Roll-ups werden geplaatst op strategische plaatsen. De vlaggen voor de parochies moeten ondertussen ter plaatse zijn zodat ze kunnen gebruikt worden bij de rondgang. Op de kroningstekenwedstrijd wordt goed ingegaan. De eerste tekeningen zijn  al binnen. Mooi voorstel: een zestigtal winkeliers (ondertussen nog meer) hebben voorgesteld om een aantal tekeningen in hun uitstalraam te hangen. Dank je wel! Dat wordt een leuke zoektocht voor de kinderen. Op 18 maart zal een deskundige jury de tekeningen beoordelen.

 

De afspraken rond de euregiobijeenkomst van 25 maart zijn in orde. De laatste afspraken worden gemaakt voor de vergadering van de groepsleidingen op 2 februari evenals nog wat afspraken voor de fakkeltocht van 4 februari: kroningscomitéleden worden chocobedelers. Rond ‘Tongeren zingt’ komt nog een vergadering van de werkgroep.

 

Er komt op 16 maart ook een activiteit rond de relieken. Feitelijk vinden onze kroningsfeesten hun verste oorsprong in de reliekentoningen van einde 14° eeuw. Daarover is recent nog wetenschappelijk onderzoek gedaan en één van de onderzoekers, Jeroen Reyniers, wil daarover wat vertellen en laten zien. Lezing over en bezoek aan relieken op donderdag 16 maart om 20 uur in de basiliek. De titel van de avond is: “Relieken, uniek erfgoed herontdekt”. Hierover komt later nog meer informatie.

 

De laatste lezing wordt nog even geëvalueerd. Er wordt medegedeeld dat achter de oude kazerne op de Blaarstraat een parking wordt ingericht voor 1.000 auto’s. Vanaf de parkings Plinius en Overhaem wordt een shuttle-dienst voorzien. Tenslotte wordt nog medegedeeld dat sinds 1 februari de derde medewerker op het kroningssecretariaat aan de slag is gegaan namelijk Christian Calot. Drie mannen die hun mannetje zullen staan en de handen meer dan vol zullen hebben want de belangstelling voor de kroningsfeesten is groot.

 

Bijeenkomst groepscomité’s

 

De dag na het veertiendaags kroningscomité waren de groepsleidingen van de processie uitgenodigd voor een algemene vergadering. Een goede 100 mensen kwamen opdagen om te luisteren naar de laatste vorderingen en stand van zaken, nog wat richtlijnen mee te krijgen en zelf ook te vertellen hoe het in hun groep gesteld was. Dat was over het algemeen zéér goed en je hoorde de fierheid als de groepsverantwoordelijken hun verhaal deden. Toch is er hier en daar nog volk nodig. Vooral de historische groep van de pagekes – edelknapen willen heel graag nog jongens tussen 5 en 15 jaar verwelkomen maar we vertrouwen er op dat ook dit in orde gaat komen.

Als we de deelnemers van alle groepen, de Schutterij van Voeren die de processie opent, het biddend volk en de Harmonie van Beverst die de processie afsluit meetellen dan komen we ruim boven de 3.000 deelnemers!

Het deed deugd om het enthousiasme te voelen waarmee iedereen bezig is om er een schitterende editie van te maken.