Kerstmis is een hoogdag in het christelijke jaar, dus moet er ook een speciale inspanning voor gedaan worden, vond de parochieraad van Moelingen. Om het kerstgebeuren ook buiten de kerk wat meer glans te geven, werd de grote stal aan de ingang van de kerk weer netjes klaargemaakt.
Dit jaar was er, omwille van de coronapandemie, geen mis op kerstavond, maar alleen op kerstdag om 11u. In het begin van de viering maakte de groep misdienaars met pastoor Stassen een ronde door de kerk; ze stopten bij de kerststal, waar het kindje in de kribbe werd gelegd. Guy Paggen speelde op de synthesizer en zong “Stille Nacht” op de achtergrond.
Aangezien het gemengd koor Mulingia de mis niet kon opluisteren, namen organist Guy Paggen en pastoor Stassen de zangpartijen tijdens de viering voor hun rekening. Zij hadden vooral gekozen voor Nederlandstalige traditionele kerstliederen zoals “Nu sijt wellecome”, “Kerstnacht die schone” en “Herders, Hij is geboren”. Het klonk prachtig en ingetogen, zoals het hoort bij een hoogfeest als Kerstmis.
Pastoor Stassen had het in zijn preek over de essentie van Kerstmis. “Ook al merken we dat voor vele mensen Kerstmis gelijkgeschakeld wordt aan feesten en geschenken, toch blijft de essentie van het gebeuren zeer belangrijk voor onze samenleving”, zo vertelde hij. “Jezus is in de wereld gekomen om vrede en liefde te brengen; hij komt ons zoeken. Die boodschap staat centraal.”
Het was een serene viering die, ondanks de coronaproblemen, toch heel wat mensen naar de kerk heeft gelokt. Vorig jaar is er met Kerstmis helemaal geen misviering geweest; de parochieraad van Moelingen was blij dat het dit jaar wel weer kon.
Jean Marie Aussems




