Zaterdag 8 juni 2019 vierde de parochiegemeenschap van Moelingen in een volle kerk Pinksteren. Het is de voltooiing van Pasen: op die dag werd de Geest van God vaardig over allen die achter gesloten deuren bijeen waren.
De serene viering werd opgeluisterd door de beide koren van de parochie, het gemengd zangkoor Mulingia en het jonge vrouwenkoor ’t Juweeltje, onder leiding van dirigent Guy Paggen. Organiste was Esther Paggen; voor haar was dit de eerste keer dat zij de twee koren begeleidde.
Tijdens het Pinksterfeest wordt herdacht dat de Heilige Geest, de derde Persoon van de Allerheiligste Drie-eenheid, neerdaalde uit de hemel op de apostelen en andere aanwezige gelovigen. Op dat moment doorzagen de apostelen de volle waarheid: wie Jezus voor hen was en wat Hij hen in de loop der jaren had voorgeleefd.
In zijn preek legde pastoor Stassen een verband tussen de betekenis van Pinksteren toen en nu. De apostelen waren angstig en wantrouwig voordat de Geest over hen kwam en bezit nam van hun ziel. Daarna nam hun zelfvertrouwen toe. “Waar het hart van vol is, daar loopt de mond van over”: het is een spreuk die we allemaal kennen. Maar eerst moet het hart gevuld worden met het licht en de warmte en de geest. Dan kunnen mensen spreken tot anderen. In onze tijd echter rijzen er steeds meer vragen over de Geest: waar zijn de vurige tongen uit de Bijbel? Is ons hart vervuld van de Geest zoals de apostelen dat ervaren hebben?

De viering werd beƫindigd met o.a. de volgende tekst:
“Wanneer wij goed willen zijn voor elke mens, wanneer wij vrede
willen brengen, kom dan, geest van God.
Wanneer wij willen bidden en de stilte niet vinden, willen troosten
en de woorden niet kennen, wanneer wij willen helpen en niet weten hoe:
kom dan, geest van God, en leef in ons.”